Принципи навчання – запорука практичних дій учителя в освітньому процесі

Автор(и)

  • Топіха В. А. Український державний університет імені Михайла Драгоманова

DOI:

https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.8(1)/2.2025.15

Ключові слова:

дидактичні принципи, освітній процес, демократизація навчального процесу, гуманізація національної системи освіти, контрольно-оцінювальні функції дидактичного процесу, оптимізація навчання

Анотація

У статті представлено оптимальні принципи навчання Нової української школи. Актуальним на сьогодні є впровадження в освітній процес принципів навчання, які перебувають у взаємозв’язку із закономірностями. Дидактичні закономірності відбиваються в принципах навчання.
У статті розглянуто дидактичні принципи навчання, які поділяються на традиційні й нетрадиційні. Основні вимоги кожного принципу навчання трактуються дотриманням певних правил вчителем, використовуючи творчий підхід, щоб забезпечити ефективність освітнього процесу з урахуванням професійності, об’єктивності, неупередженості та компетентності. Проаналізовано педагогічні правила, якими керуються вчителі: на які треба звертати увагу, коли вчитель переходить від часткових методик викладання навчального матеріалу і до конкретних результатів, які учень отримує під час поточних і підсумкових контрольних перевірок. Принципи наочності визначають сукупність норм, які випливають із закономірностей процесу навчання і стосуються пізнання дійсності на основі спостережень, мислення і практики на шляху від конкретного до абстрактного.
У статті зосереджено увагу на дидактичних принципах в освітньому процесі, які в сучасній педагогіці впливають на виховне й розвивальне навчання та формують всебічно гармонійно розвинену особистість.
Пропонована стаття є спробою зібрати в єдине джерело здобутки принципів навчання, які покладені в основу освітнього процесу та забезпечують його ефективність.
Конкретні рекомендації подані в принципах навчання впливають на практичні дії суб’єктів, що визначають стратегію і тактику дидактичного процесу.
Результати проведеного дослідження можуть бути використані викладачами при підготовці лекцій, студентами при вивченні освітніх компонентів «Історія педагогіки», «Загальна педагогіка» та в інших освітніх галузях.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-15