Копінг-стратегії як чинник формування професійно-успішної особистості психолога
DOI:
https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.8(1)/2.2025.10Ключові слова:
копінг, копінг-стратегії, успішна особистість, адаптивність, саморегуляція, інтелектуальні умінняАнотація
У статті здійснено теоретичний аналіз змісту понять: «успіх особистості у соціумі», «копінг-стратегія», запропоновано авторське визначення поняття «професійно-успішна особистість психолога», запропоновано його структурні компоненти: професійна ідентичність, мотивація досягнення, адаптивність, рефлексивність і копінг-компетентність. Охарактеризовано сутність кожного структурного компонента. Встановлено, що копінг-стратегії відіграють суттєву роль у формуванні професійно-успішної особистості психолога, оскільки забезпечують ефективну адаптацію до навчального середовища, підвищення стресостійкості та розвиток внутрішніх психологічних ресурсів. З’ясовано, що в умовах зростаючої конкуренції на ринку праці саме здатність психолога до конструктивного подолання труднощів стає основою професійної самореалізації. Метою дослідження визначено вивчення зв’язку між типами копінг-стратегій і ключовими характеристиками професійно-успішної особистості. Здійснено теоретичний аналіз наукових джерел, в межах якого уточнено структуру поняття «професійно-успішна особистість», що включає п’ять основних компонентів. Проведено емпіричне дослідження з використанням методики Р. Лазаруса, в ході якого проаналізовано переважні копінг-стратегії студентів. Виявлено домінування таких конструктивних стратегій, як планування вирішення проблеми (69,5%), пошук соціальної підтримки (62,0%), самоконтроль (58,7%) і позитивна переоцінка (57,7%), що безпосередньо пов’язані з високим рівнем професійної мотивації, адаптивності та емоційної регуляції. Підтверджено, що наявність неадаптивних копінгів (уникнення, дистанціювання, конфронтація) знижує ефективність професійного становлення. Обґрунтовано доцільність впровадження психолого-педагогічних програм, спрямованих на розвиток адаптивних копінг-стратегій як ключового ресурсу формування професійно-успішної особистості психолога.