Формування морально-ціннісних орієнтацій у дітей середнього дошкільного віку засобом дитячої літератури
DOI:
https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.8(1)/2.2025.04Ключові слова:
морально-ціннісні орієнтації, духовний розвиток, аксіологічна сфера, діти дошкільного віку, засоби дитячої літератури, заклад дошкільної освітиАнотація
У статті висвітлено результати теоретичного та експериментального дослідження формування морально-ціннісних орієнтацій у дітей середнього дошкільного віку засобом дитячої літератури. Визначено поняття морально-ціннісних орієнтацій та їх значення для духовного, аксіологічного розвитку особистості дитини. Описано вплив дитячої літератури як ефективного засобу формування морально-ціннісних орієнтацій, який може водночас стимулювати уяву та емоції дитини.
Охарактеризовано етапи апробації методики формування морально-ціннісних орієнтацій дітей середнього дошкільного віку, в основі якої лежать засоби дитячої літератури: ознайомлення дітей із твором дитячої літератури; бесіда про зміст прочитаного дитячого літературного твору для уточнення основних сюжетних ліній, події, ситуацій, характеристики головних героїв; закріплення матеріалу, повторне читання, рефлексія про прочитаний твір для усвідомлення цінностей твору.
Описано формувальну роботу з дитячою художньою літературою для формування морально-ціннісних орієнтацій у дітей середнього дошкільного віку (добір дитячого літературного твору морального спрямування, читання разом з дорослим, обговорення вчинків персонажів та подій твору згідно сюжету, рефлексія, усвідомлення цінностей).
Визначено педагогічні умови формування морально-ціннісних орієнтацій дітей середнього дошкільного віку: ретельний добір та використання літературних дитячих творів гуманістичного спрямування; систематична робота з морально-ціннісного розвитку; забезпечення єдності впливу на інтелектуальний, емоційний та діяльнісний розвиток особистості.
Висвітлено принципи відбору дитячих літературних творів: висока художня цінність та нормативність; доступність для сприйняття дітьми середнього дошкільного віку; моральне змістове наповнення та наявність виховної ідеї; урахування гендерного аспекту (чергування творів з головними героями різної статі); використання різноманітних літературних дитячих творів класичних та сучасних українських і зарубіжних письменників і поетів, а також народних творів.
Розроблено психолого-педагогічні рекомендації для батьків та педагогів закладів дошкільної освіти з формування морально-ціннісних орієнтацій у дітей.