Формування культури взаємин з однолітками у дітей старшого дошкільного віку засобом інтерактивної гри: аналіз проблеми, діагностика стану

Автор(и)

  • Шулигіна Р. А. Український державний університет імені Михайла Драгоманова
  • Гнатюк Ю. В. Український державний університет імені Михайла Драгоманова

DOI:

https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.8(1)/2.2025.16

Ключові слова:

культура взаємин, дитина, старший дошкільний вік, комунікативні навички, емоційна зрілість, гра, інтерактивна гра, педагогічні технології

Анотація

В статті актуалізовано проблему формування культури взаємин з однолітками у дітей старшого дошкільного віку та доведено її важливість в сучасних нестабільних соціальних умовах, оскільки період дошкільного дитинства є сенситивним для розвитку соціальних навичок, емоційного інтелекту, комунікативної компетентності та морально-етичних цінностей. Важливим є уміння встановлювати дружні, доброзичливі та конструктивні відносини з однолітками, оскільки це впливає на подальшу успішну адаптацію дитини у суспільстві.
Окреслено причини, які ускладнюють формування досліджуваних якостей в дітей, зокрема це: зміни у соціокультурному середовищі, швидкий розвиток цифрових технологій, вплив пандемії COVID-19, воєнний стан тощо. Першочерговим питанням стає пошук ефективних інтерактивних методів, прийомів та засобів, які б сприяли формуванню у вихованців навичок спілкування, самоконтролю, становленню емоційної зрілості, вирішенню можливих конфліктів у конструктивний спосіб, а також посилювати співпрацю й потребу взаємодопомоги між дітьми.
Визначено основні критерії та показники сформованості культури взаємин дітей старшого дошкільного віку з однолітками. Застосовано ефективні інтерактивні ігрові засоби задля дослідження стану розвитку соціально-емоційного та когнітивного рівня дітей, що склали основу для подальшої експериментальної діяльності з формування культури спілкування, у дітей старшого дошкільного віку, основ конструктивної взаємодії в колективі однолітків.
Наголошено на особливій ролі у цьому процесі інтерактивної гри – як провідного виду діяльності дитини дошкільного віку, оскільки вона допомагає краще розуміти емоції інших, вирішувати конфлікти мирним шляхом та будувати гармонійні, позитивні взаємини з однолітками. Доведено результативність інтерактивної гри та її залежність від педагогічного супроводу, зокрема ролі вихователя, який виступає посередником у дитячій взаємодії, творцем сприятливої атмосфери для спілкування, модератором етичних зразків поведінки та стимулятором розвитку емпатії й співпраці. Завдяки цілеспрямованому використанню інтерактивних ігор педагог може ефективно формувати в дітей навички конструктивного спілкування та продуктивної взаємодії. Таким чином, дослідження цієї проблеми має як теоретичне, так й практичне значення для розвитку сучасної дошкільної освіти.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-15

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають