Критерії, показники та рівні сформованості готовності вчителів закладу загальної середньої освіти до професйного самовдосконалення

Автор(и)

  • Желанова В. В. Київський столичний університет імені Бориса Грінченка
  • Рій Ю. В. Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

DOI:

https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.8(1)/2.2025.03

Ключові слова:

готовність вчителів ЗЗСО до професійного самовдосконалення, критерії, показники, рівні сформованості готовності, аксіологічний критерій, гностичний критерій, праксеологічний критерій, рефлексивний критерій готовності до професійного самовдосконалення

Анотація

У статті актуалізовано проблему формування готовності вчителя закладу загальної середньої освіти (далі ЗЗСО) до професійного самовдосконалення. Доведено необхідність визначення рівня готовності вчителя ЗЗСО до професійного самовдосконалення. Метою статті є визначення критеріїв, показників та рівнів сформованості готовності вчителів ЗЗСО до професійного самовдосконалення. Розкрито логіку обґрунтування критеріїв, показників та рівнів сформованості готовності вчителя ЗЗСО до професійного самовдосконалення. Визначено, що критерій є ознакою, за допомогою якої визначається рівень сформованості готовності до професійного самовдосконалення, а показник – складником критерію, що розкриває сутність та особливості готовності вчителя ЗЗСО до професійного самовдосконалення. Доведено, що критеріальна база дослідження базується на структурі готовності вчителя ЗЗСО до професійного самовдосконалення, яка містить мотиваційно-ціннісний, когнітивно-пізнавальний, операційно-діяльнісний та рефлексивно-аналітичний компоненти.
Встановлено, що мотиваційно-ціннісному компоненту структури професійного самовдосконалення вчителя відповідає аксіологічний критерій; когнітивно-пізнавальному – гностичний критерій; операційно-діяльнісному – праксеологічний критерій, рефлексивно-аналітичному – рефлексивний критерій. Розкрито вимоги до визначення критеріїв, як-от: об’єктивність, надійність, адекватність, адитивність, узгодження із складовими готовності до професійного самовдосконалення вчителя, взаємозумовленість критерію з його показниками. Подано характеристику низького, середнього, високого рівнів готовності вчителя ЗЗСО до професійного самовдосконалення.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-15